Creëer een veilige omgeving voor uw klanten!

Als u een winkel exploiteert moet u een veilige omgeving creëren voor uw klanten. Zo is Albert Heijn onlangs door een klant aansprakelijk gesteld voor de schade die hij heeft geleden en nog zal gaan lijden door een val in de winkel.

In deze zaak liep de klant Albert Heijn binnen en bij de eerste stap kwam de klant ten val. Door de hevige regenval van die dag was de tegelvloer bij de ingang van de winkel nat, eveneens de daarop gelegen mat.



De klant voelde dat de mat onder zijn voet wegschoof en 'als een harmonica' in elkaar schoof, waardoor hij zijn evenwicht verloor en achterover viel. De klant stelt Albert Heijn aansprakelijk voor de schade die hij zou hebben geleden door de val.


Onrechtmatige gevaarzetting
Als winkelier kunt u aansprakelijk gesteld worden voor het creëren van een gevaarzettende situatie. Volgens de rechter levert niet elke gevaarzetting een onrechtmatig handelen op. In deze zaak kan Albert Heijn alleen dan aansprakelijk zijn als de situatie zo gevaarlijk was, dat Albert Heijn maatregelen had moeten nemen en dit heeft nagelaten.

De rechter beoordeelt of er sprake is van een onrechtmatige gevaarzetting aan de hand van de zogenaamde Kelderluik-criteria.
a. Is het waarschijnlijk dat iemand de gevaarzettende situatie over het hoofd ziet?
b. Hoe groot is de kans dat dit tot ongevallen leidt?
c. Hoe ernstig kunnen de gevolgen van het ongeval zijn?
d. Hoe bezwaarlijk is het om veiligheidsmaatregelen te treffen?

De rechter stelt voorop dat bij (zeer) regenachtig weer van klanten verwacht mag worden dat zij oplettend zijn als zij de winkel betreden. Klanten moeten rekening houden met het feit dat de tegelvloer glad kan zijn. Volgens de rechter hoeven de klanten er echter niet bedacht op te zijn dat vanwege de nattigheid de mat kan wegschuiven als zij daar op gaan staan. Wanneer de mat kan schuiven levert dit het reële gevaar op dat klanten daardoor uitglijden, met mogelijk ernstige gevolgen. De rechter stelt dat hoewel van Albert Heijn niet verwacht kan worden dat zij de ingang van de winkel steeds volledig droog houdt, Albert Heijn wel veiligheidsmaatregelen had kunnen nemen. Albert Heijn had bijvoorbeeld de mat verdiept in de vloer kunnen leggen of de mat aan de vloer vast kunnen maken.

Waarschuwingsbordje
De rechtbank stelt voorts dat gegeven het feit dat de mat los op de vloer lag, Albert Heijn eenvoudig een bordje voor de ingang had kunnen plaatsen om haar klanten voor het valgevaar te waarschuwen. De rechter ziet geen reden waarom de genoemde veiligheidsmaatregelen bezwaarlijk zouden zijn voor Albert Heijn.

De conclusie van de rechter is dan ook dat Albert Heijn onrechtmatig heeft gehandeld waardoor zij aansprakelijk is voor de schade die de klant heeft geleden en die de klant nog zal gaan lijden als gevolg van de valpartij.



Meer informatie
Wilt u meer weten over het kantoor dan kunt u gerust vrijblijvend contact op via het telefoonnummer 0512 516905 of stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..